Architektai sukritikavo Vilniaus senamiesčio tvarkymo planą

Vilniaus regioninė architektūros taryba (toliau – RAT) savo iniciatyva skyrė du posėdžius itin svarbiam klausimui – nekilnojamojo kultūros paveldo apsaugos specialiojo teritorijų planavimo dokumento – Vilniaus senamiesčio tvarkymo plano (toliau – STP) sprendinių analizei. Tarybos išvados ir rekomendacijos buvo pateiktos Kultūros paveldo departamentui ir VĮ „Lietuvos paminklai“.

Vilniaus RAT teigia, kad pateiktas STP negali būti priimamas ir tvirtinamas – jis privalo būti koreguojamas, o trūkumai – šalinami. RAT vertinimu, STP nėra įgyvendintas planavimo uždavinys nustatyti paveldosaugos reikalavimus ir konkrečių tvarkymo priemonių sistemą Vilniaus senamiesčio teritorijoje ir apsaugos zonoje. Taip pat nėra pasiektas planavimo tikslas užtikrinti Vilniaus senamiesčio teritorijos išsaugojimą bei taikomų paveldosaugos reikalavimų įteisinimą.

Ekspertai teigia, jog pateiktame STP netinkamai įvertinta esama situacija, nepilnai atliktas tyrimų inventorizavimas, nepakankamas duomenų sisteminimas ir STP sprendinių viešinimas. Tarybos manymu, STP rengimo procesas ir sprendiniai nėra metodologiškai pagrįsti, nenumatyti konkretūs reglamentai. Taip pat STP neįvertintas santykis su galiojančiais detaliaisiais planais ir specialiaisiais teritorijų planais, neužtikrintas jų galiojimo tęstinumas ir teisinės pasekmės, nėra įvertinta, ar STP atitinka visuomenės lūkesčius. Be to, STP neatitinka Architektūros įstatymo kokybės kriterijams, urbanistinės darnos reikalavimams ir neužtikrina galimybių juos įgyvendinti.

RAT konstatuoja, jog pateiktame STP nesilaikoma 2010 m. priimto VKPK sprendimo dėl Vilniaus senamiesčio bei UNESCO rekomendacijų ir tvaraus planavimo taisyklių. Nepakankamas dėmesys skiriamas urbanistinei Senamiesčio ir kraštovaizdžio apsaugai ir nėra reglamentuojama ir pilnai apsaugoma Vilniaus istorinio centro išskirtinė visuotinė vertė. Parengta STP redakcija įtvirtinama ydinga Vilniaus senamiesčio Akto viršenybė prieš Specialųjį planą, kas prieštarauja Teritorijų planavimo įstatymo nuostatoms, tokiu būdu sudaromos prielaidos išimtims ir neskaidriam STP koregavimo procesui, kas pažeistų viešąjį interesą.

Vilniaus RAT pateikia šias rekomendacijas:

1. Grįžti prie patvirtintos koncepcijos nuostatų ir vadovaujantis NKPAĮ nustatyti nekilnojamojo kultūros paveldo apsaugos ir veiklos plėtojimo kultūros paveldo vietovėje bei jos apsaugos zonoje paveldosaugos reikalavimus.
2. Rengiant STP užtikrinti atitikimą teisinių aktų reikalavimams, derinant visų interesų grupių poreikius, bei užtikrinant jų darną. Įvertinti visuomenės teisėtus lūkesčius ir užtikrinti jų apsaugą.
3. Atnaujinti informaciją apie atliktus tyrimus ir naudoti jų duomenis.
4. Konkretizuoti paveldo vertybių išsaugojimo ir valdymo prioritetus. Naudoti tik įstatymiškai apibrėžtas nuostatas ir vertingųjų savybių apibūdinimus.
5. Dėl išvadoje išdėstytų priežasčių Vilniaus RAT rekomenduoja STP koreguoti iš esmės ir koreguotus sprendinius viešinti iš naujo.

RAT išvadą galite skaityti čia.

Prie šios, vienos iš 2018 m. strateginių Lietuvos architektų rūmų veiklų, finansavimo prisideda Lietuvos kultūros taryba.

Panašūs įrašai